-Satakunnan kansallinen senioripiiri ry:n kevätkokous Harjavallassa 8.3.2024

Elämää Kokemäenjoen varrella – historiaa ja nykypäivää

Satakunnan kansallisen senioripiirin kevätkokouspäivä 8.3.2024 Harjavallassa tarjosi noin sadalle osallistujalle viihdyttävää ja kiinnostavaa ohjelmaa musiikkiesitysten ja esitelmien muodossa. Teemana oli Kokemäenjoki ja elämä sen varrella.

Tilaisuus alkoi Harjavallan seniorien puheenjohtajan Liisa Luomasen tervehdyssanoilla. Esitelmien lomassa saimme kuulla Harjavallan seniorien lauluryhmä Singerien sekä harjavaltalaisen Tapio Routimon musiikkiesityksiä.

Rumpalipoika-kiertopalkinnon piirin parhaasta jäsenrekrytoinnista sai tänä vuonna Kokemäen seniorit ry.

Harjavallan kaupunginjohtaja Hannu Kuusela esitteli puheenvuorossaan Harjavallan nykytilaa ja tulevaisuudennäkymiä ’vihreän teollisuuden’ kaupunkina, jossa on sekä uusia mahdollisuuksia kehittyvälle teollisuudelle että viihtyisälle asumiselle. Uutta tietoa modernista Harjavallasta saivat paitsi vieraat, myös kotipaikkakuntalaiset.

Rehtori Kari Mäntylä Porista esitteli ensin Lasse Lovénin ja Selkämeren kansallispuiston ystävät ry:n teoksen ’Merikarhun kierros. Tarinoita Kokemäenjoen varrelta’. Lasse Lovén oli itse estynyt kertomaan kirjastaan.

Omassa esitelmässään Kari Mäntylä kertoi Kokemäenjoen syntyvaiheista noin 7000 vuoden ajalta, jolloin maankohoamisen seurauksena joki laski mereen Liekovedestä ensin Tyrvään kohisevina koskina ja sitten aina edempänä Huittisissa, Kokemäellä, Harjavallassa, Nakkilassa, Ulvilassa ja viimein nykyisellä laajalla suistoalueella Porin edustalla. Hän on selvittänyt vanhoista teksteistä, kartoista ja valokuvista liikkumista jokialueella ja sen satama- ja lastauspaikoista historian eri vaiheissa, alkaen tuohesta ja nahasta valmistetuista kanooteista nykypäivän valtaviin tankkereihin Mäntyluodon ja Tahkoluodon satamissa.

Maittavan lounaan jälkeen piirin kevätkokous sujui napakasti harjavaltalaisen Mauri Paavilaisen johtaessa kokousta.

Teksti: Irene Suominen

Kuva: Mikko Heinola